Różne produkty odgrywają różną rolę w procesie rozwoju Twojej firmy. Ważne jest, aby znać te funkcje i rozpoznać, które produkty je spełniają, aby ustalić najlepsze strategie. Niektóre towary budują postrzeganie Twojego sklepu przez klientów, inne zaś mają generować duże marże dla Twojego biznesu (a niektóre powinny mieć małe marże).
Narzędzie Dealavo pomaga zarówno w identyfikacji funkcji produktu, jak i opracowaniu odpowiedniego kierunku działania.
Dealavo jest w stanie dynamicznie dokonywać zmian cen na Twoich produktach w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej oraz reguł, jakie ustawisz sobie wewnątrz aplikacji. Poniższy proces pokazuje jak działa tzw. Dynamic Pricing w Dealavo.
Rodzaje produktów i ich rola
W zależności od roli, jaką pełnią w Twojej firmie, produkty w Twoim sklepie można podzielić na trzy główne kategorie:
- Produkty generujące ruch
- Produkty budujące koszyk zakupowy
- Produkty generujące przychody
Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym rolom.
Produkty generujące ruch
„Kreatory ruchu” lub „Elementy o kluczowej wartości” (KVI) – oto ich charakterystyka:
- Klienci porównują ceny tych produktów pomiędzy sklepami.
- Mają zazwyczaj niskie marże, a ich sprzedaż jest wrażliwa na zmiany cen.
- Od tych produktów zależy, czy klienci dokonają zakupów w Twoim sklepie.
- Są jednymi z pierwszych produktów dodawanych do koszyka.
- Produkty te w dużej mierze kształtują postrzeganie sklepu, m.in. „Jeśli ten produkt jest tani, oczekuje się, że inne produkty również będą tanie”.
- Ten typ produktu jest często promowany przez Twoją konkurencję.
- Stanowią one około 15-25% Twojego portfolio produktowego.
Niektórzy sprzedawcy oferują kreatory ruchu po cenach niższych niż koszty zakupu, wiedząc, że przychody będą generowane przez inne produkty.
Celem tych produktów jest zajęcie pierwszego miejsca w rankingach produktów i przyciągnięcie klientów do sklepu.
Korzystanie z aplikacji Dealavo do tworzenia ruchu
Teraz, gdy wiemy, że głównym celem kreatorów ruchu jest przyciągnięcie klientów do witryny, co zwykle oznacza niską cenę (=niskie marże), poniżej zobaczysz, jak możesz wykorzystać tę wiedzę do ustalenia i przyspieszenia swojej strategii z Dealavo aplikacja.
Jeżeli w Twoim sklepie główną walutą jest USD, chcesz być o 1 cent tańszy niż najtańsza oferta konkurencji. Aby to osiągnąć, w narzędziu Dealavo tworzysz regułę automatycznego ustalania ceny z następującymi warunkami:
- Zaokrąglanie cen jest wyłączone
- Minimalny limit ceny – najniższa możliwa marża, a nawet marża ujemna, jeśli produkt zwykle buduje koszyk
- Ustaw warunek określający akcję, jeśli w dalszym ciągu nie zostanie osiągnięta pierwsza pozycja na listach produktów. Możesz na przykład nakazać algorytmowi kontynuowanie reguły 2, której celem może być umieszczenie Twojego produktu na drugiej najlepszej pozycji.
Produkty budujące koszyk zakupowy
Charakterystyka tej grupy produktów:
- Mają zazwyczaj średnią wrażliwość na zmiany cen.
- Rzadziej trafiają do koszyka jako pierwsze – nie często to właśnie one stanowią powód dla którego klienci odwiedzają nasz sklep.
- Stanowią one 20-40% wszystkich produktów w naszym portfolio.
- Ludzie zwykle nie są zaznajomieni z ich cenami.
- Stabilizują postrzeganie sklepu – czy jest drogi, czy tani.
- Produkty te dodawane są do koszyka później lub pod wpływem kaprysu.
- Wyższe marże niż kreatory ruchu, budują marżę w koszyku i zwiększają średnią wartość koszyka.
- Produkt ten będzie tańszy niż kreator ruchu, który sprowadził klienta do naszego sklepu.
Korzystanie z aplikacji Dealavo w przypadku produktów tworzących koszyk
Towary te charakteryzują się wysokimi marżami, dzięki czemu nie trzeba ich wykorzystywać w wyścigu o czołowe pozycje w zestawieniach produktów. Ceny powinny być konkurencyjne, aby zachować atrakcyjność w oczach klientów, więc załóżmy, że chcesz ustalić ceny na średnim poziomie rynkowym. Oto, jaki algorytm dynamicznej wyceny możesz ustawić za pomocą narzędzia Dealavo:
- Ustaw zaokrąglenie ceny na 0,99
- Minimalny limit ceny – średnia/wysoka marża
- Ustaw warunek określający działanie, jeśli nie można osiągnąć żądanej pozycji. Zasada 2 mogłaby polegać na obniżeniu marży w taki sposób, aby Twoje produkty pozostały w atrakcyjnym przedziale cenowym.
Produkty generujące przychody
Czasami określa się je mianem produktów „longtail”. Mają następujące cechy:
- Mała lub żadna wrażliwość cenowa
- Prawie nigdy nie są kupowane jako pierwszy wybór – zazwyczaj w ramach sprzedaży krzyżowej lub jako produkt dodany.
- Stanowią one 35-65% wszystkich produktów w portfolio.
- Klienci zazwyczaj nie są w stanie określić ceny, jakiej oczekiwaliby za taki produkt.
- Nie mają wpływu na postrzeganie sklepu, czy jest tani, czy drogi.
- Zaspokajają potrzeby klientów, jeśli chodzi o ich różnorodne i nieoczekiwane potrzeby.
- Mają najwyższe marże.
- Brak ofert specjalnych na te produkty.
Korzystanie z aplikacji Dealavo w przypadku produktów generujących przychody
Produkty Longtail mają wysokie marże, nie trzeba ich wykorzystywać do rywalizacji o wysokie pozycje rankingowe, więc cena nie musi być konkurencyjna. W związku z tym zalecaną strategią przy użyciu narzędzia Dealavo byłoby:
- Osiągnij cenę o 15% wyższą od średniej ceny rynkowej.
- Ustaw zaokrąglenie ceny na 0,99.
- Minimalny limit powinien mieć wysoką marżę.
- Ustaw regułę, która będzie kierować algorytmem w przypadku niemożności zdobycia pozycji – dostosuj cenę do limitu.
Aplikacja Dealavo z Twoimi danymi
Powyższe przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej. Zobacz jak możesz wykorzystać aplikację Dealavo w swojej firmie. Istnieje wiele opcji do zbadania, które przyniosą korzyści firmom różnego rodzaju. Nasi specjaliści chętnie pokażą Ci, jak możesz wykorzystać aplikację na swoją korzyść. Umów się na spotkanie i zamów bezpłatną demonstrację – można wiele zyskać.