Istnieje wiele różnych typów reklam na Facebooku i ich kombinacji. W zależności od celów Twojej kampanii masz różne możliwości. Wszystko zaczyna się w Menadżerze Reklam, gdzie facebook podpowie Ci – jaki typ reklamy pasuje do Ciebie.

W zależności od celów kampanii możesz skonfigurować odpowiednią dla siebie reklamę
Podstawowymi pytaniami, które powinniśmy zadać sobie przed stworzeniem kampanii reklamowej możemy ograniczyć do 5 podstawowych obszarów:
- kto jest naszym najlepszym klientem? Czy mamy stworzone persony?
- czy znamy naszych dotychczasowych odbiorców? Czy zanalizowaliśmy ich wiek, płeć, status małżeński, zainteresowania?
Dopiero później, przystąpmy do tworzenia reklam.
Reklama w formie obrazu
Jedną z najpopularniejszych form reklamy jest reklama w formie obrazu. Zwyczajowo składa się z grafiki oraz odnośnika do strony, którą chcemy aby odwiedziła osoba oglądająca reklamę. Kilka wskazówek o których należy pamiętać:
- minimalna szerokość oraz wysokość grafiki to 600 pikseli,
- tekst na obrazie nie powinien zajmować więcej niż 20% całej grafiki,
- Facebook zaleca stosowanie w opisie 125 znaków – dłuższe teksty mogą być skrócone, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Warto pamiętać też o limicie znaków w nagłówku oraz opisie linku – jest to kolejno 25 i 30 znaków,
- trzeba skonkretyzować przycisk wzywający do określonego działania, np. Więcej informacji, Zadzwoń, Pobierz itp.

Przykład reklamy obrazkowej na facebooku dla NIKEiD, źródło: facebook.com
Kolekcje
Są one dostępne dla urządzeń mobilnych i pozwalają sklepom internetowym na zaprezentowanie oferowanych produktów w atrakcyjny wizualnie sposób. Reklama w formie Kolekcji składa się z filmu lub obrazu głównego, mającego na celu przyciągnąć uwagę użytkownika.
Po kliknięciu elementu reklamowego wyświetlane są zdjęcia produktów wraz z ceną. Wybranie jednego produktu przenosi użytkownika na stronę sklepu, gdzie można dokończyć zakup.

Przykład reklamy typu Kolekcja zastosowany przez firmę Adidas, źródło: facebook.com
Karuzela
Ten format reklamy na Facebooku składa się z kilku (od 2 do 10) kart, przy czym każda z nich może być opatrzona zdjęciem lub filmem. Umożliwia to zaprezentowanie wielu produktów, usług, informacji o firmie lub historii w jednym poście sponsorowanym.
Treści które wykorzystane będą w Karuzeli powinny mieć proporcje 1:1 (kwadrat).
Daje to możliwość tworzenia nieskończonej liczby kombinacji – w tym bardzo atrakcyjnego formatu wideo

Przykład karuzeli wideo na facebooku, źródło: facebook.com
Ustawiając tą formę reklamy musimy pamiętać o kilku istotnych elementach – podobnie jak we wcześniejszej reklamie obrazkowej, jest to:
- Minimalna liczba kart: 2
- Maksymalna liczba kart: 10
- Typ pliku obrazu: JPG lub PNG
- Maksymalny rozmiar pliku wideo: 4 GB
- Długość filmu: maks. 240 minut
- Maksymalny rozmiar pliku obrazu: 30 MB
- Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
- Zalecany współczynnik: 1:1
- Tekst: 125 znaków
- Nagłówek: 40 znaków
- Opis linku: 20 znaków
- Obrazy zawierające więcej niż 20% tekstu mogą być rzadziej wyświetlane
W przypadku sklepów internetowych, które powiązane są z salonami stacjonarnymi, możemy dodawać najbliższą lokalizację, jako miejsce, w którym geotargetowany.

Przykład karuzeli na facebooku powiązanej z lokalizacją, źródło: facebook.com
A tak to wygląda na przykładzie salonów stacjonarnych NIKE marki Adrenaline.pl

Przykład reklamy w formie karuzeli dla salonów stacjonarnych NIKE sieci Adrenaline.pl powiązanych z lokalizacją, źródło: facebook.com
Pokaz slajdów
Post sponsorowany w formie pokazu slajdów składa się z maksymalnie 10 obrazów, wyświetlanych pojedynczo przez określony czas (od 0,5 do 5 sekund). Możliwe jest wybranie przejścia pomiędzy grafikami w postaci zanikania.
Podczas tworzenia pokazu slajdów można również dobrać do niego muzykę. Skorzystać można z własnej twórczości lub z bogatej biblioteki utworów dostępnej na Facebooku.
Cały pokaz slajdów może trwać maksymalnie 50 sekund i jest on odtwarzany w pętli.

Galeria muzyki w reklamach Facebook, źródło: facebook.com

Przykład wykorzystania reklamy typu pokaz slajdów na facebooku, źródło: spingo.com
Materiał Błyskawiczny (Kanwa)
Materiał błyskawiczny, wcześniej nazywany kanwą, pozwala odbiorcom przejść z reklamy wprost do pełnoekranowego środowiska zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych. Jest to bardziej zaawansowana forma reklamy na Facebooku, dostosowana do urządzeń mobilnych. Stanowi połączenie wszystkich wcześniej opisanych rodzajów postów sponsorowanych. Kliknięcie reklamy w formie kanwy uruchamia ją na pełnym ekranie, a użytkownik może przeglądać filmy, zdjęcia lub karuzele.
Facebook udostępnia kilka gotowych szablonów, pod które wystarczy jedynie dodać własne treści, jednak kanwę można także stworzyć od podstaw, dodając kolejne segmenty takie jak blok tekstu, obraz czy wideo.

Przykład wykorzystania reklamy złożonej reklam canva
Reklama wideo
Jak twierdzi większość dzisiejszych marketingowców, przyszłość reklamy leży w wideo. Kilka faktów:
- obsługiwane są niemal wszystkie formaty wideo (również pliki .GIF), choć należy trzymać się ustalonej proporcji – 16:9 lub 9:16,
- tak jak w przypadku obrazów, nie ma maksymalnej wspieranej rozdzielności, ale pliki większe niż 4 GB nie zostaną zaakceptowane,
- film reklamowy nie może trwać mniej niż 1 sekundę i więcej niż 240 minut, ale Facebook zaleca, aby nie stosować wideo dłuższego niż 15 sekund,
- można dodać również niestandardową miniaturkę, która widoczna będzie w przypadku, kiedy wideo nie zostanie automatycznie uruchomione,
- reklamę wideo można też uzupełnić o napisy, co sprawi, że treść będzie zrozumiała także dla tych użytkowników, którzy wyciszyli swój telefon lub komputer.

Przykład reklamy wideo na Facebooku
Optymalizacja Wideo na Youtubie [BONUS]
Warto wiedzieć że możemy używać również facebooka do popularyzacji filmów na Youtubie. Jednakże często, dodawane materiały reklamowe nie optymalizujemy w pełni. Wypełnienie informacji na temat dodanego filmu, powoduje, że powinien wzrosnąć ich ruch organiczny z platformy youtube. A optymalizować możemy:
- tytuł
- opis
- tagi
- plejlisty
- datę nagrania
- caption certification (reklamy emitowane w TV USA po 30 września)
- kategorię
- miniaturkę
- tłumaczenia
- pozwolenie na tłumaczenie
- karty
- ekran końcowy
- komentarze
Dodatkowo, warto pamiętać, że przy używaniu reklam na Youtubie, powinniśmy zawsze dodać intro i outro w materiale filmowym, który z definicji nie powinien przekraczać 30 sekund. Można też stworzyć 5-7 sekundową wersję reklamy, którą możemy puszczać w trakcie trwania filmu na youtubie (w formie reklamy sponsorowanej)
Pozyskiwanie kontaktów
Istnieje forma reklamy, polegająca na pozyskiwaniu kontaktów. Użytkownicy, którzy kliknęli na naszą reklamę, mogą przesłać nam swoje dane (a to my decydujemy, które z danych, które posiada facebook, otrzymamy po takiej wysyłce). Jest to dość często stosowana metoda na pozyskanie adresów email i numeru telefonów potencjalnych klientów.

Kierowanie na określoną grupę odbiorców
Remarketing na facebooku to jedno z najskuteczniejszych narzędzi dotarcia do naszych potencjalnych klientów. Możemy zachęcać użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę do skorzystania z opcji rabatu, tak jak to można zrobić dla NIKE.

Przy wykorzystaniu opcji kierowania na określoną grupę odbiorców mamy możliwość kierowania np. oferty NIKE mamy do konkretnych użytkowników
Grupa podobnych odbiorców
Jeśli zależy nam na dotarciu do określonych osób, które mają podobne zainteresowania oraz znajdują się w tym samym przedziale demograficznym co fani naszego FP, powinniśmy utworzyć grupę podobnych odbiorców.
Grupa niestandardowych odbiorców
To nic innego jak osoby, które już nawiązały relacje z naszą firmą. Takie grupy możemy utworzyć na podstawie: pliku z danymi klientów, aktywności osób korzystających z aplikacji lub gry, ruchu w witrynie internetowej (niezbędny jest do tego piksel Facebooka) oraz zaangażowania na Facebooku. W tym przypadku najbardziej interesuje nas ostatnia opcja. W jej ramach stworzymy grupę osób, które obejrzały nasz film, otworzyły lub przesłały formularz kontaktowy, otworzyły kanwę lub wykonały działania na fanpage’u. To właśnie aktywni fani, którzy w przeszłości angażowali się w zamieszczane przez nas treści. Możemy zatem pokusić się o stwierdzenie, że są odpowiednią grupą docelową naszych komunikatów i targetować reklamy właśnie do tego grona osób. Możemy wybrać dowolny przedział czasowy do 365 dni wstecz.
Zawężanie i wykluczanie odbiorców
Zamiast wpisywać kilka zainteresowań i ryzykować, że Facebook wyświetli nasze reklamy zbyt szerokiej grupie odbiorców, możemy określić dodatkowe kryterium, który nasz odbiorca musi spełniać. Dotyczy to zarówno zainteresowań, jak i danych demograficznych (np. wykształcenie, status związku) czy zachowań (np. korzystanie z określonego urządzenia przenośnego). Analogicznie możemy również wykluczyć osoby spełniające wybrany przez nas warunek. Dzięki temu zawężamy liczbę naszych odbiorców, zmniejszając koszt promocji.