Mam przyjemność poinformować, że moją pracą na temat użycia sztucznej inteligencji w dziennikarstwie zainteresował się sam Uniwersytet Jagielloński i opublikował artykuł w swoich Zeszytach Prasoznawczych.
Czasopismo to jest wydawane na Uniwersytecie Jagiellońskim od 1958 roku, a na jego łamach publikowali m.in. Władysław Bartoszewski i Melchior Wańkowicz.

Sztuczna inteligencja w służbie tworzenia treści na przykładzie portalu internetowego skierowanego do polskiej społeczności w Hiszpanii

Abstrakt w j. polskim

Lata 2022 i 2023 przyniosły ogromną popularność narzędzi wspomagających tworzenie treści na bazie AI („artificial intelligence”). Technologia sztucznej inteligencji może być źródłem de-antropocentryzmu dziennikarza (Gruchoła 2022). Badanie będące podstawą napisania tego artykułu polegało na stworzeniu i prowadzeniu publicznie dostępnego portalu przeznaczonego dla społeczności polskiej w Hiszpanii www.torreviejaonline.pl, który w sumie zgromadził 70 tysięcy użytkowników po roku funkcjonowania. Do tworzenia treści na wskazanym portalu posłużono się narzędziami z zakresu NLP („natural language processing”), które pomagały w tworzeniu artykułów na stronie. Analizie poddano proces powstawania portalu i uzupełniania go treścią z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, na ile przydatne i efektywne w tym procesie mogą być poszczególne narzędzia działające z użyciem sztucznej inteligencji. Zaprezentowano narzędzia i metody, które pozwoliły redakcji portalu na szybkie i skuteczne tworzenie wartościowej treści, proces budowania swoistej marki portalu oraz zaangażowania lokalnej społeczności w jego tworzenie. Przeanalizowano reakcje użytkowników na prezentowane treści oraz liczbę wizyt i listę miejsc na świecie, z których pochodzili użytkownicy strony. Opisano również mechanizm powstawania treści w sposób półautomatyczny – z udziałem człowieka współpracującego ze sztuczną inteligencją, bazującą na konkretnym schemacie pracy. Porównano też skuteczność w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach treści tworzonych przez sztuczną inteligencję oraz treści pisanej przez człowieka bez wsparcia sztucznej inteligencji. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano prognozy dotyczące przyszłości dziennikarstwa w dobie sztucznej inteligencji oraz roli człowieka w procesie kreacji treści.

 

  • Link do pobrania całej publikacji ze strony Uniwersytetu Jagiellońskiego: